vrijdag 21 mei 2010

"Overdag werken"
een interview met Tess Carleer


“Ik vind het leuk om overdag te werken omdat je dan een normaal leven leidt.”

Tess Carleer (26) is een jonge, levenslustige dame. Overdag werkt ze als verkoopster in de kledingwinkel van haar moeder. Toen Tess geboren werd is de winkel naar haar vernoemd.

“Ik vind het heel leuk om overdag te werken omdat je dan een normaal leven leidt. Ik woon nu reeds drie jaar samen met mijn vriend, hij werkt ook overdag. Onze agenda's zijn perfect op elkaar afgestemd. Ooit had ik een relatie met iemand die ‘s nachts werkte in een danscafé en we zagen elkaar nauwelijks. Daardoor is onze relatie dan ook op de klippen gelopen.

Ik woon en werk in het centrum van Mechelen, het is echt zalig om 's ochtends vanuit het slaapkamerraam de stad te zien ontwaken. Tijdens de week sta ik meestal vroeg op, dan heb ik ruimschoots de tijd om me klaar te maken en om uitgebreid te ontbijten. Ik vind het zeer belangrijk om zo de dag te starten. Aangezien we op een appartement wonen maak ik elke ochtend een wandeling met de hond. De buitenlucht ’s morgens kan zo zalig zijn, de zon geeft me ook de nodige energie om de rest van de dag door te komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de zomer mijn favoriete periode van het jaar is. Het valt me op dat wanneer het slecht weer is, wat in België niet echt een uitzondering is, ik veel norser ben. Dat is sowieso niet echt een positieve zaak voor het ontvangen van de klanten.

Een halfuurtje voor openingstijd arriveer ik meestal in de winkel. Ik zorg er voor dat die tiptop in orde is om de eerste klanten te ontvangen. Het is ook rond die periode dat de eerste kop koffie wordt genuttigd. De drukte in de winkel hangt eigenlijk af van dag tot dag. Als het mooi weer is kan het soms wel heel druk zijn. De middagpauze nemen we terloops tijdens een rustig moment. Wanneer ik ’s avonds de winkel sluit maak ik nog de kassa en kijk ik goed na of de winkel netjes wordt achtergelaten voor de volgende werkdag.

Ik woon letterlijk naast de winkel en moet dus maar een tiental stappen zetten vooraleer ik thuis ben. Ik heb ook het gigantische voordeel dat mijn vriend werkt als leerkracht en dus redelijk vroeg thuis is. Hij zorgt er elke avond voor dat het eten klaarstaat wanneer ik thuiskom.

Wat ik ook als een groot voordeel ervaar aan overdag werken is het feit dat je 's avonds nog tijd kan vrijmaken voor je sociale leven. Ik zet nogal eens graag een stapje in het Mechelse uitgaansleven met mijn vriendinnen. Uiteraard kan ik het niet te laat maken. Ik kruip meestal op een aanvaardbaar uur onder de wol, wat spijtig genoeg niet altijd even goed lukt.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten